В крещящата тишина на света
Роза Максимова
Излезе от печат дебютната стихосбирка на Веселин Веселинов „Кънтя като мълчание“
Мислим си, че животът е поредица от събития. Всъщност ако се задълбочим, ще разберем, че той е съставен по-скоро от емоции или отношения към тези събития, които впоследствие ни подтикват към конкретно решение, предизвикат едни или други чувства. В дебютната си книга „Кънтя като мълчание“ младият Веселин Веселинов ни поднася богата палитра от теми и настроения, много различни по стилистика и техника на писане, отразяващи емоционалното състояние на автора в различни периоди.
Още със заглавието на първия цикъл – „Вчувствания“, той взема висока нота – нотата на онази поезия, която преобразява света.
Поетът говори за преходността на битието, за отминаващото време, оставяйки отрезвяващи спомени и оксиморонни състояния, които „оголват цялата незащитеност на вътрешното небе“ на лирическия герой и преобразяват света му, карайки го „да кънти от мълчание“, готов да спаси любовта, дори когато тя е вече „книжно бягство“, „път нелесен“ или „пощенска марка за никъде“.
Стиховете на Веселин са в добрия смисъл прозаични – лирическият герой разказва историята си. Но дори и да се разочарова понякога, това му помага в осъзнаването на себе си като обикновен човек и човек на своето време. Във втория цикъл „Морски траектории“ авторът като един романтичен гид ни води по целия екзотичен пейзаж от „разлистеното небе на Крапец“ през Бургас с „Богориди“, Гъбката с „очакващите влюбени“, „Охлюва“, Грамофона и „Тройката“, та чак до „нощното море на Созопол“, което „тържествено искри, прогарящо зеницата…“.
Във „Философична поезия“ Веселинов разсъждава за вярата, самотата и смъртта, докосва Космоса, иска да прегърне Вселената, но осъзнава, че живеем в „надреални светове“, в които „крайниците закърняват“ и „се превръщат в плавници“, и политаме надолу. Това е тъжната метаморфоза на света, който в момента е един своеобразен „лепрозориум“ – буквално, това е мястото, където затварят болните от проказа. Лирическият герой даже пише „Писмо до Бог“ в търсене на изход.
Въпреки меланхоличното настроение, в творенията има дълбоко „вслушване в себе си“, в „търкалящото се време“, свеж оптимизъм и жизнеутвърждаващи нотки: призив да не се отказваме, да продължим, да мечтаем, да желаем, да вярваме в бъдещето, да обичаме, да бъдем обичани и да ценим близките си.
Стиховете на поета са красиви и проникновени, защото за любовта се пише именно красиво, искрено и проникновено. В тях се усеща и копнежът, и надеждата, и вярата, и страхът. Всяко стихотворение започва с мото – цитат от любими стихове на любими автори – това е запазен стил на автора. Цитирайки ги, той сякаш разговаря с тези поети и като че ли въвлича и читателя в тези разговори. Защото темите са съвсем човешки, близки до всеки и според мен точно това прави тази книга жива, органична и завладяваща.
СТРАСТНИ ПЪТИЩА
Този ден идва за мен като истина,
носят го гларуси в моя Бургас.
Бликат го пясъци. Думи разлистени
в него оглеждат се. Тръгвам и аз…
Петя ДУБАРОВА
Следобедът по „Богориди”, слънцето –
Жар-птица над талазите павета,
там скука сред балконите е плъзнала
в отворените пазви на прането.
Повити, тези часове, в саваните –
плашливи като прелетни авлиги,
унесли са на хората керваните,
заспала е камилата пред цирка.
Сеячите на стихове прокрадват се,
че Христо Фотев и детето Петя,
валят със лириката си, възрадвани
от изсветлялата небесна бездна.
Разнежената зарзала в ръцете ми –
кървящ нишан заоблен, но и меден.
От нея по̀ са сочни на усещане
на кожата какаовите дебри.
Зазидано, удавено в бурканите,
в компот от дюли плува индришето.
Огласяно от соло на тимпани,
с бодлива сол приканва ме морето.
Пред Гъбката очакващите влюбени,
предвкусващи разходките по Моста,
пияни от ликьора на целувките,
от смеховете леки и фриволни.
Звездите над открита сцена „Охлюва”
и „Тройката” със тюла си суетен.
Света Анастасия вае спомени –
като прозрения на умовете:
Бургас, със водните дантели пенести,
от днес ще те наричаме МОНАДА!
Помахвам ти със миглите обветрени,
суша те с устни, сякаш лимонада.
Прехласнати – крайбрежните ти жители,
потапят се в бакърените нощи,
с ухание на макиато вишнево
и форма на кутия за съкровища!
Опалени от вечното томление –
игрища на огньове нестинарски.
Със дъх на чай барутен – утешение,
облизват ме и пламъчни гирлянди.
Тълпите, гарата последна, релсите –
заискрени, клокочещи, свирепи,
със влакове косите си разресали –
зад мен са. Аз летя към Ченгенето.
Отмиращия занаят, рибарския,
ще възродя с гадания вълшебни,
със морските таксита във надбягване,
прелиствайки вълните вдъхновено.
Във циганския пристан, романтичния,
да ме гощават местните с пейзажи,
а вече сити – шарилата в ириса –
да се отправят към пореден залив.
Септември ще откъсне скоро лятото,
ще плаче песента на Грамофона.
На есента във мокрите обятия,
навярно ще осъмне Пантеонът.
Но дотогава – тръпни екзалтации,
достигайки до точка на кипене,
че белите рапани – ходилата ми,
по страстни пътища са, за вървене.